Sorgbukett i dekorativ stilart,Spiral

Idag har vi bundit sorgbuketter nästan hela dagen! 
Det var kämpigt för händerna att få med alla stjälkar när det blir sådana mängder man jobbar med men det har varit roligt!

Jag vet att jag lovade er att visa vad jag menar med att binda i spiral. Jag kommer inte gå in ingående på HUR man gör steg för steg utan jag tänkte bara visa er hur det ser ut och som jag sa så är det ju enklare att se spiralen ju fler stjälkar man har så idag var ett bra tillfälle att ta kort!
Men detta är alltså en spiralbunden sorgbukett:
 
 
Hur tänker man då när man ska binda en sorgbukett?
Jo först får man välja ut en toppblomma, alltså den med längst stjälk, I detta fall gul (Gladiolus x Hortulanus) Gladiol. Rak och fin ska den vara.
Sedan är det bara att börja placera blommorna och instick instick instick...(grönt eller sånt som bygger, för att få den fyllig!)
Buketten ska bli platt på baksidan, för man jobbar med en tydlig fram och baksida i detta fallet!
Jag tror att det är lättare att visa denna än att beskriva den! Här är min första:


Det jag gjorde galet här är att jag byggt för mycket åt sidorna med cypressen och placerat (Chrysanthemumen X morifolium) Krysantemumen i en klump i nedkant... och som jag sa, ska den vara mera trekantig och luftig, vilket den inte är.
 
Här är min andra (och sista) som jag han med, det tog tid men jag la ner gott om energi och tid för att få det bra, jag kände att det var bättre att ta det lugnt än att försöka hinna göra så många som möjligt. För jag har märkt att om jag gör för fort (nu i början av utbildningen) har jag lätt att glömma bort och missa saker som ska vara göras på ett visst sätt. MEN för att vara petig är det enda som är fel att gladiolerna på sidorna är alldeles för spretiga, de ska mer mot den mittersta gladiolen. Och sedan satt inte mina gladiolblad fast ordentligt (som jag placerat vikta i mitten av bukettten), här skulle jag ha gjort en enkelskaftning på dem för att få med dem mer i bindstället.
 
Detta har varit jätte roligt, även om det låter okänsligt att säga så om en sorgbukett så var det det.
Även om det var svårt!
Jag menar inte att Sorgbinderi kommer att bli en rolig eller enkel uppgift att tackla inför framtiden då man kommer att möta många personer som har förlorat en närstående och det är en av de uppgifterna i detta blivande arbete jag inte ser fram emot men jag hoppas på att kunna hantera och ta hand om de kunder som är i sorg på ett bra sätt. Det är oxå något som jag tror man blir bättre på även om det inte blir enklare. Då det är hemskt att mista en närstående. 
 
men just idag, i denna situation var det roligt... .nu ska jag ta och äta och sedan ska jag försöka plugga lite..
FÖR IMORGON HAR VI TEKNIKPROV!!! hujedamej!
 
hej på er!
Ha det fint!