Ovetande misstag?

jag ska avslöja många blombutikers misstag/slarv/okunskap eller ekonomiskvinning. Som ni märkt har det blivit väldigt populärt med samplanteringar av olika växter i alla dess krukor och ting på Ica och alla blomsteraffärer. Det är absolut inget fel med det, det är jättefint och jag själv tar många tips från alla hörn...
men till det återkommande problemet med dessa planteringar är att det är många samplanteringar som ruttnar när man vattnar dem... ni kanske inte har stött på problemet. men det har jag många gånger då det är planteringar som är gjorda i kärl utan dräneringshål dvs krukor utan hål i botten så överflödigt vatten kan rinna bort.
Och varför är det så då kan man undra... jo, för att många glömmer medvetet eller omedvetet att använda lecakulor. jag kan tänka mig att det kan ha många orsaker till att de ignorerar/struntar i lecakulor. det är självklart en kostnadsfråga,tidsmässigt och materialkostnaden, alla kanske inte har den kunskapen om att och varför det behövs.... jag kan förstå varför de struntar i det oxå. många kunder är ute efter någonting billigt att ge bort men ändå fint, då kan butikerna hålla nere kostnaden på planteringen genom att strunta i lecakulor och sedan återkommer kunderna för någonting nytt när planteringen dött av för mycket vatten som samlats i botten av krukan men kunderna är ju även så att de vill byta ut den där krukan på bordet när de tröttnat.
Men orsaken gör detsamma... jag var ovetande förut om dränering och vikten av den, vilket gjorde mig frustrerad varje gång jag fick något som efter ett tag dog. för jag fattade inte vad jag gjort för fel så att den skulle dö.men nu blir jag bara förbannad när jag ser anledningen till att växterna dött är att det inte finns något dränerande material i botten av krukan.
Man kan dränera med många olika sorters material... sten,sand,grus och leca fungerar bra.
Tyvärr har jag svårt att ge ett tips på hur man som konsument kan kolla om det finns dränering i planteringen man köper. Men ett tips är att fråga affärsbiträdet om det är lecakulor i botten om det inte finns hål i krukan för överflödigt vatten att rinna ut. För har de inte det ska ni inte köpa sådana planteringar där om ni inte vill göra om planteringen. Och frågar ni så kan det hända att butiken blir uppmärksam om att dränering behövs...
#1 - - Kristina:

På mitt företag kallar vi detta för merförsäljning. När det inte är fint i krukan måste man köpa nya,,igen o igen o igen

Svar: haha ja merförsäljning i blomster branschen är mer choklad till buketten osv.....åh ja det är helt sant, det kan oxå vara en av anledningarna till att man missar lecakulor =)
Marléne Söderström