Vitaminkick!

När hösten kommer, är det ibland svårt att hålla humöret och energin uppe. 
Så jag har försökt att få ihop lite naturlig energikälla.
Jag har plockat och torkat blåbär...
Blåbär är rika på antioxidanter som skyddar cellerna från att åldras i förtid.
Jag har hört att det endast är blåbär ifrån skandinavien som är fullproppade med antioidanter men hur mycket sanning det är i det har jag ingen aning om.
Det höga innehållet av antioxidanter sägs skydda mot infektion och ohälsa samt förnyar celltillväxten. Blåbär renar dessutom blodet, förbättrar cirkulationen och är bra för synen.
Blåbär, liksom dom flesta andra bär, innehåller många mineraler särskilt kalium, fosfor, kalcium och magnesium. Kalium och magnesium är viktiga för ett friskt hjärta och nervsystem. Kalcium är nödvändigt för benstomme och tänder samt för att muskler och hjärta ska fungera bra. Fosfor är bra för cellmembranens funktion och benstommen. Vitaminerna i blåbär är frammför allt C-vitamin och B-vitamin.
Nypon fick jag upp ögonen för förra hösten när vi i klassen gjorde ett arbete om bland annat nypon.
och jag fick reda på denna information:
Bären är en bra källa till A-vitamin och en kopp nypon innehåller lika mycket C-vitamin som 30-40 apelsiner.
 
Att jag senare fick reda på detta gjorde mig inte sämre inställd till nypon.
 
Studier vid Sveriges lantbruksuniversitet har visat att nypon även kan hämma delningen av tjocktarms- och bröstcancerceller. Ju starkare nyponkoncentrat desto mer hämmades cancercellerna. Först trodde forskarna att det var C-vitaminet i nyponen som hämmade cancerdelningen, men när man provade med bara C-vitamin, askorbinsyra, så fick man inte alls samma effekt. Troligen är det C-vitamin i kombination med andra ämnen i bären som ger den goda effekten.
Innehåller höga halter av betakaroten och E-vitamin, samt flera viktiga B-vitaminer och mängder av mineraler, såsom kalium, fosfor, kisel, järn, zink, selen, krom, magnesium och kalcium.
Nypon innehåller flera viktiga antioxidanter som flavonoider, karotenoider och antocyanider som visat sig vara effektiva mot såväl cancer som hjärt- och kärlsjukdomar.
Jag har torkat dem och ska mortla dem till mjöl/pulver så jag kan göra nyponsoppa, använda vid brödbakning och även strö på min morgongröt ihop med allt annat nyttigt jag har i den... som blåbär,nässelpulver och egen äpplemos med fruktansvärt lite socker i :)
 
Men nypon kan man äta råa, i soppa, torkade, hela, utan frön... precis som man vill.
men har man problem med att det kliar lite, för det gör det, det kan jag inte förneka... så föreslår jag att man tar och halverar nyponen och skedar ur fröna innan man torkar dem. Men jag är ute efter effekten av hela nyponet.
Jag läste någonstans att om man tar bort luddet runt fröna så kliar det inte men det är för mkt jobb.
Och ska man göra nyponsoppa kan man koka hela nyponet ändå.
 
Men jag ska ge mig ut och plocka flera så fort jag gjort klart denna om gång. Men man kan plocka nypon sent på året oxå så jag har inte brådis :)
oavsett gjorde jag nyponsoppa på färska bär och fysjutton vad gott det va!!! och för att inte tala om mindre sött än köpesoppan.
Sedan har jag köpt mig nya höstpjuks.
Tagit en "strand"promenad
Fått utlopp för en idé.
Ibland måste man få sjösätta sina ideer ;)
 
 
#1 - - Kristina:

Du blir så nyttig så ingen risk att någon snuva biter på dig. Tjusiga dojor o fina bilder, Verkar ha varit en riktig solskensdag. Var har du plats för det du tillverkar? Källarn full snart

Svar: Tyvärr har någon hemsk bacill som inte tycks släppa redan bitit sig fast i mig. Så jobbar bort den. Ja det var en riktigt härlig dag! Detta fick åka i sopan så fort jag lekt färdigt. Det var bara paradis äpplen och blommor från balkongen :) jag sparar inte så makt jag gör. Det ges bort eller kastas beroende på vad det är. :) Pontus är den som fyllt förrådet, när han flyttade in :)
Marléne Söderström