Jakten på den försvunna skatten

Idag bar det iväg uppåt de värmländska skogarna... närmare bestämt... skit i de du ;)
jag har idag jagat hjortron för fulla muggar.. och ja jag vet nu att jag är sent ute :) men jag hade läst någonstans att de mognade mellan juli till mitten av augusti. och ja... så fel man kan ha. tyckte allt att gud hånskrattade lite åt mig när ett helt fält såg ut så här... fullsmockat med bladverken till hjortron.. men saken hör till att jag aldrig plockat hjortron förr.




Efter antal kilometer och älgkliv i myr och kärr och kort på annat

så fann jag till slut hoppet om att det i alla fall funnits bär oxå.

och då började de ploppa upp.. på ställe nr 2.. där var de inte uttorkade och utdöda. här är mitt första hjortron jag plockat någonsin.. värt mödan, den åkte in i truten på en gång som belöning.;)






Så efter en härlig dag i skogen och 3 dl senare åkte jag hemmåt.


och det blev inte mycket men det blev sylt!


nu vet jag vart jag ska i mitten av juni nästa år i alla fall. :) för de ställena utlovar BÄR! och blir det få bär så ger det bra träning att knata runt i myr och kärr
så slut är jag.. att jag säger god natt nu!