rosabablet

så... nu ska jag vara en hemsk människa... jag vet hur detta kommer låta. hur ni kommer bli förbannade och dyligt.
men här kommer det... varför skänker vi så fruktansvärt mycket pengar till rosa bandet? fortsätt läsa innan ni blir förbannade.

denna tanken slog mig i veckan.... varför sitter vi med rosa band,armband,halsband,örhängen, äter rosa delicatobollar medans vi öppnar denna veckas buffé ifrån ica... med en jätte tutte på... Jo jag vet varför... för att det är en hemsk sjukdom som drabbar kvinnor.
men du... skulle du vilja äta en delicatoboll mot testikelcancer?
ut trillar ett inbetalningskort ur buffés tidning... det är till rosa bandet deras forskning för att bröstcancer ska kunna botas. jag känner att jag blir så förbannad att jag knycklar i hop skiten och bara trycker ned det i sopan.
Jag är en av alla de som står där med mitt rosa band,med på att runda upp när kassörskorna frågar.. jag ger gärna.
oktober är en rosa månad numera... men jag är less på det.. hur många uppmärksammar hjärt och kärlsjukdomar? Det jag får upptryckt i ansiktet är att "det blir nog bra", " vad kan hen göra själv för att må bättre" "det är ju jätte bra att det blir ordning på det" och sedan pratar man inte mer om det... mitt i allt detta är allt jag ser rosa tuttar, rosa band... ja allt är rosa.

Hade jag istället sagt att det var bröstcancer... skulle det låtit annorlunda?
tro mig jag lider med dem som får genomgå bröstcancer. alla som dött i det som överlevt det.. jag lider med er alla. det är hemskt. Men varför stödjer vi det så friskt?
kom igen ge mig en buffé tidning med en blå j&%43la testikel på!
Ge mig ett söndertrasat hjärta på omslaget. Eller varför inte en omskuren vagina i gula färger? ja det sistnämnda är något som än idag inträffar i mellanöstern. Är inte det en stor sorg, att vi inte kommit längre? Det skulle jag vilja skänka en peng till oxå för att förhindra.

hur är det med livmoderhalscancern? Det är ju något som bara blir vanligare...

om vi varje månad uppmärksammade olika sjukdomar lika friskt som bröstcancer i oktober så skulle vi nog snart se till att utveckla forskningen i många sjukdomar. svält skulle förhindras! jag säger inte att jag ger tonvis med pengar till olika insamlingar. för jag har inte råd med det. jag är bara förundrad över hur stort insamlingen till rosa bandet blivit. med tanke på hur många olika sjukdomar vi har. Har jag fel?