Haveri & Hollandsbilen

Vi kör mass uppdatering idag, eftersom jag har lite att ta igen från förra veckan.
Vi skulle ha fixat blogg förra måndagen dvs den 27/8 men då dök nätverket på skolan av överbelastning så vi fick avstå bloggen den veckan och fick uppskov till denna vecka :) Men eftersom jag känner att vi har hunnit med massor av saker så går jag bakåt lite i tiden.
 
Men i alla fall... På tisdagar kommer så kallade Hollandsbilen hit. Med blommor, som kommer från:
ODLARE----->HOLLAND----->DFS----->FLORIST(oss i detta fall)------>KUND
Så tänker man på den resan blommorna gör så är det helt otroligt att de är så fina som de är.
 
Lite kort om varuhantering:
Häll upp vatten i hink/vas, välj temp efter hårdhet på stjälkarna(i en bukett bestämmer den mjukaste vad ska vara för grader på vattnet) mjuk:10grader mellanmjuk:20grader och vedartadestjälkar(ex ros): 30-40grader. Tillsätt även näring efter dosering (vi har speciell dosering här på skolan, då vi har färdigblandat i en gammal tvålpump) 1klick 10-20grader 2klick 20-30 3klick 30-40grader
 
avbladning= tag bort alla blad på stjälkarna som hamnar under vattenytan, annars riskerar ni att få bakterier i vattnet (polefenol) Avdunstningen kan gå för fort oxå om man har få mycket blad eftesom avdunstningen sker från bladet.
 
Snitta: ett diagonalt snitt öppnar stjälkens sugrör maximalt och ökar sugförmågan.. Ner i vattnet så fort som möjligt efter snitt annars torkar snittytan och den kan inte suga upp vatten, ta inte på snittytan heller för då kan du skada sugrören! 
 
 
Efter genomgång av varuhantering var det dax att sätta igång.
Vi fick i alla fall en lista på blommor vi skulle plocka ihop till vår egna personliga hink för veckan:
Nejlika,Krysanthemum, Alströmeria, Läderblad, Ruscus och Bärhypericum (antal per sort minns jag inte)
De fick vi sedan snitta, avblada och ställa på dragning av vatten i rumstemp i ca2 timmar. Anledningen till att man ställer dem i vattendrag innan man ställer in dem i kylen är för att de ska få suga i sig ordentligt med vattten och näring efter den långa resan.Sedan blir det in i kylen med dem!
 
Sedan var det ju inte bara vi som fick blommor utan det var ju mer blommor som skulle hanteras och snittas så de tog vi tag i också... jag högg tag i dessa :)
 
Sedan fick vi 7 namn på blommor att lära oss på en vecka... simpelt, inga problem med 7 namn,säger ni va?
Men i denna värld innebär 7 namn alltså namnet på Släkten,Arten,Svenskt namn och även en ros med ett sort namn :) vilket två av dessa är i latin så det var bara börja nöta på en gång. Inget tvång att kunna alla så klart men släkt och svensktnamn kan vara bra att kunna och i rosens fall sort. Sedan sätter ju jag mina krav på mig själv högt så jag vill ju kunna alla  
 
Efter detta och lite materialgenomgång fick vi prova på/titta på olika tekniker som tex: invändig trådning,utvändig trådning,Stiftteknik,enkelskaftning,tejpning och dubbelskaftning/Gaffelskaftning.Tyvärr har jag inga bilder på detta men det blir fler gånger och jag blir flitigare med kamerna! :)
 
Det var tisdagen och Hollandsbilen.... jag har planerat att tala om vad vi hittade på med dessa blommor dagen efter. Men det blir det ett inlägg om imorgon för nu behöver jag slå igen mina blå innan de blir blodsprängda :)
 
Hejsvejs!