En hobby florist in action

Lördagen började tidigt med ett samtal ifrån en god vän som uppehåller sig i kina för att smita ifrån svenska staten och fiskar kräftor... haha nej då skämtåstido! Han fick en enorm chans att jobba i kina på ett exportföretag och har kommit långt ifrån den herre jag lärde känna i gymnasiet! Men samtalet bestod av att hans kära mamma här i min hemstad fyllde år, så jag fick ett fint uppdrag. Jag skulle göra en bukett inspirerad av Hong Kongs flagga.... sagt och gjort!
Jag tyckte iaf att jag speglade flaggan ganska bra.. och det blev en vacker bukett jag åkte iväg och överräckte till hans mor.
 

Men sedan var det bara att sätta igång med nästa bukett.
Och eftersom jag inte hade något tema så valde jag temat skogen.. och lite rustik känsla. Ett tallkottsrede!
För jag hade länge velat prova på detta och det var roligt att få utlopp för det.
Men på resan dit... efter ha varit hos tre florister i kristinehamn.. varav en hade stängt på en lördag??
Men nr två som jag var inne hos hade nästan tomt i kylen och den tredje hade vad jag sökte..
Men den tredje blev jag lite smått besviken på på kvalitén av blomster som jag fick..
Dels körde hon med en rosett i bindningen... FY FY.
Men rosett gör många och jag tycker inte det är så illa, alla vill inte ha buketten bunden och då kan man lätt få isär den. Det tråkiga började när jag plockade isär buketten tyvärr..
Ja jag har missat att man måste vara med och peka ut exakt vilken blomma man vill ha, jag trodde att de där damerna jag stötte på under praktiken var lite pedantiska. Men nu förstår jag varför.
Jag blev riktigt besviken när jag såg detta på varje stjälk jag tog upp, förutom rosorna som för den delen faktiskt hade fantastisk kvalité.
Jag vet att det är lätt att blommor går av och att det är sådant som händer men varför ansar man inte bort stjälken då? i alla fall när man ska binda buketten tycker väl jag.
Och nej det var inte det att det var stressigt, det var bara jag i butiken under hela tiden, vilket jag förstår nu varför det var så att det bara var jag där. Ja jag skulle självklart gått tillbaka och klaga, men nu stängde de om två minuter och jag skulle ju göra buketten för att ges bort.
Men nu vet jag vart jag inte ska gå och hur jag ska syna alla blommor.
 

Så här blev i alla fall resultatet! En riktigt rolig bukett =)