För att få en känsla av butiksarbete....

Idag har vi arbetat med Dansk ädel gran (sortnamn- Nobilis), vilket är en härlig gran att arbeta med med tanke på att den är mjuk som sammet.
Men den stora nackdelen för mig var att när vi stod där och alla hade (om jag minns rätt) 40min på sig att klippa bra bitar ur så många grenar man han med.... var att ångorna ur denna ädla gran gjorde mig lite på pickalurven på något konstigt vis... Jag tror att det blev en för påträngande doft och att jag egentligen inte tål Nobilis... Men det var en känsla jag inte vill känna igen när jag står och klipper med sekatör.... Men det blev ju fina klipp ändå och efter allt klippande var det bara att hämta halmstommar... och eftersom vi lindade åt fel håll när vi lindade cypresskransarna (vi lindade motsols, man ska linda medsols med tanke på att en krans symboliserar evigheten) så blev detta en helt ny grej ändå kände jag... Men dagens tanke genom allt var butiktänk, upp med tempot! Sedan hade vi en viss tid på oss att linda så många kransar vi han med och jag han med två sådana här:
Efter lite paus och förhör på latinskanamn fick vi börja med Stående dekoration: 
Och denna gång fick vi bara göra två, för att materialet skulle räcka till.. Här är en av mina.
En stående dekoration gör man i en petit, med oasis i och handtag. tänk på att skicka med svarta trådar nr 16 till kunderna för när oasisen torkar blir den lätt som en fjäder och det finns risk att vinden förflyttar dem och då är det bra om kunderna har något att förankra dem med i jorden så de inte flyger iväg.
Sedan skulle vi ut i skogen gå och hämta mossa, både husmossa och väggmossa.... 
Och detta var mycket nyttigt för mig och mitt huvud... att få lite frisk luft! :)
Men efter lunch skulle vi göra ett mosshjärta, då klipper man till formen på hjärtat ur wellpapp och sedan är det bara att linda (med spoltråd) på husmossan i ett tjockt lager så det bygger formen lite, efter det är det bara att fortsätta linda med väggmossan så det blir slätt och fint. 
Efter det var det en liggande bukett som skulle göras:
Som ni ser har vi inte dekorerat dem... 
Det gjorde vi den sista halvtimmen och eftersom tiden gick så hiskeligt fort har jag inga kort på vad vi han med att dekorera. Det vi han att dekorera i min grupp var den stående... 
men håll i hatten och häng i tills imorgon så har jag nog hunnit tagit ett kort. 
 
#1 - - AnnSophie:

Ja, nog va det tempo allt =)


Svar: ja hujedamej ! idag har min hjärna och bänk varit i kaos hela dagen tror jag =)
Marléne Söderström

#2 - - Viola:

Så mycket vackra alster. Nu vet jag hur man ska göra ett "mosshjärta". Blev inspirerad och tänker pröva, fast bara ett litet hjärta.

Svar: tack ska du ha =) vad kul att du blev inspirerad =) säg till om du vill ha mer vägledning så ska jag försöka hjälpa dig, jag tänkte försöka mig på ett igen i helgen men en annan variant. Ett där jag gör formen i hönsnät och lindar på mossan med spoltråd runt. inbillar mig att det kan börja mögla i wellpappen och inte bli så mysigt, men de blev fina... hade velat hunnit med att ta mer kort under arbetets gång men vi jobbade ju enligt butikstänk så då han man inte med det. :)
Marléne Söderström