En bröllopsgästs klädsel.

På lördag ska jag och min sambo på bröllop och eftersom vi denna gång fick valfri klädsel har jag spanat runt lite överallt om tips och råd i färger m.m jag tycker att valfri klädsel är svårt för jag som är uppväxt med en farfar och moder som hållit ganska hårt på de kyrkliga punkterna kring hur man ska klä sig och uppföra sig så tycker jag att det är ganska lätt när det står kavaj... då vet jag vad jag ska ha på mig och jag behöver inte oroa mig för att vara överklädd eller inte.

jag började läsa om färger och givetvis får man inte komma i vitt! för det är brudens färg. visst du får ha vitt på dig men den vita färgen får inte ta överhand.

svart är sorgens färg och hör inte hemma på ett bröllop... du får även här ha svart men det ska inte ta över. fråga dig själv om du passar in på en begravning innan du går. japp detta misstag har jag gjort och jag tror att många gör det.

rött är inte heller lämpligt för den färgen förknippas med att bäraren haft ihop det med brudgummen... påhittat skrock ifrån någon film eller något. men om du törs ha rött på dig till ett bröllop kan bara du svara på om du vet hur alla gästerna m.m anser om just detta påhitt. jag anser att rött är kärlekens färg och hade nog blivit glad om en gäst kommit i rött på mitt bröllop men alla är olika. :) välj en annan färg om du är osäker.

så.... kort, lång eller knälång klänning?
det beror ju oftast på vad det står att mannen ska ha på sig i inbjudan. denna gång går jag lite efter mitt tycke och samtidigt vad jag sett bruden och de övriga gästerna som jag tror kommer i för längd. så min blir lite ovanför knäna men inte mycket.
och som ni ser har jag valt att ha vitt men här är den mest blå känner jag..


bandet på magen vet jag inte om jag väljer att ha.
det finns ju en del att tänka på när det gäller bröllop. men som tur är så har vissa regler dragits bort och finns knappt längre. regler och regler men ja... ni förstår ;)
nu ska jag sova. hejs