tips, råd och tankar till blivande elever

Jag har funderat lite på vad man ska ge för råd till er som kanske läser bloggen i syfte att ni har tänkt att gå samma utbildning som mig till hösten. För jag saknade lite sådana tankar från de tidigare eleverna när jag satt i den sitsen men jag har en hel del råd.... Så ni kräks väl nu :)
 
  1. Tänk till ordenligt innan du väljer att gå denna utbildning.. För det är mycket tid som läggs på pluggandet och på mässor på helger och så vidare. Det är inte så att det är helgarbeten varje helg men några helger har det blivit under detta året. Och jag tänker bara på de som har barn i klassen och hur svårt och kämpigt de måste ha haft det att få ihop tiden under detta år, till att plugga och även till att pussla med barnvakter m.m. det är inte bara guld och roligt att gå här, det är en kämpig utbildning oxå!
  2. Passa på att köpa dig lite saker innan skolan drar igång som tex sekatör,plattång,avbitare... bör vara nättare verktyg som du kan jobba med i en brudbukett oxå, helst med fjädrande handtag så det blir så lättarbetat som möjligt.Sprayflaska för vatten, finns ofta för 10kr på coop,maxi,netto m.m..... tja.. en bra kniv med brytblad... det är väl de saker som är dyra och som i alla fall inte jag hade räknat med att man skulle köpa alla de verktygen.
  3. lägg undan pengar för oförutsagda utgifter och även för boken som kostar ca 900:- att köpa in. Som du kommer att behöva nästan från dag 1 på skolan. 
  4. Har du inte stövlar eller vattentäta skor skaffa sådana för det är blött i skogen då o då. kanske även en vattentät jacka kan vara skön att ha när man har lektioner med Britt Marie och nästan varje lektion går ut oavsett väder =)  
  5. Första praktikperioden kommer fort på hösten och passa på att kolla runt tidigt om det finns möjlighet att du kan få praktisera någonstans du vill! 
  6. Om det blir som det varit för oss så sätt igång och blogga lite redan nu för att få reda på hur du gör saker och testa dig fram... för ska ärligheten fram så kan jag inte påstå att vi har fått någon lektion i hur vi bloggar, och eftersom det är många som kanske inte ens brukar sitta vid datorn kan det vara ett problem. Just det, passa på att kolla in både powerpoint och Word så du kan använda de programen med, och då menar jag inte fullständigt men de vanligaste funktionerna. 
  7. köp på dig denna bok oxå, om du vill, jag finner den nödvändig och den kostar inte många kronor=) http://plantbutiken.nya-ebutik.se/snittblommor 
  8. Var beredd på en hel del hemarbeten.
Det var några tips inför skolan... här kommer några tankar kring detta året i sin helhet som kanske kan vara nyttiga att ha med sig som ny elev, eller kanske inte, det beror på hur man är som person. 
  1. Stressa inte upp dig för mycket, du hinner det du hinner och jämför dig inte med andra. DU är bäst!
  2. Låt dig inte sänkas av kritik, men var inte rädd för att ta emot den och prova ett nytt sätt. Alla sätt är bra utom de dåliga :) Du hittar din väg att göra saker om du vågar prova dig fram!
  3. Man kan misslyckas och det är inte hela världen, Man kan rätta till fel och alla har en pissdag som man tycker att man är värdelös och det känns som om man inte klarar av att få ihop en bukett ens.
  4. Focusera på uppgiften du har framför dig och tänk inte på vad ni ska göra imorgon. 
  5. Och det jag har lärt mig är att jag tänker för mycket och då blir det inte alltid bra, utan ibland får man stänga av tankarna och bara köra på!
  6. Tänk på att det är en hel del grupparbeten under ett år. Njut av dem och hitta ett sätt där alla kan få vara med och bidra. 
  7. Försök att njuta av nuet, där du är just nu och alla underbara blommor du har möjlighet att få jobba med. 
  8. Och framför allt HA SÅ KUL SOM DU KAN! För har du tur så hamnar du med sådana härliga människor som jag har haft turen att göra.
  9. Ta mycket kort på det du gör och det ni upplever för du kommer vilja minnas det. 
Och sist men inte minst... Tror du att detta är en enkel utbildning så har du fel. Du kommer spendera många tårar,pengar, skratt och om du har otur även bloddroppar på denna utbildning. Jag har beundrat mina klasskamrater som har barn och att de orkat och klara av att vara här hela utbildningen. För det är kämpigt ändå att gå denna utbildning utan barn. Och var beredd på att smutsa ned dig. 
 
Jag hade turen att få plats på internatet och var bortskämd med maten där på kvällarna och det enda man behövde eller kunde göra var att plugga! Och hade jag inte bott där hade nog tiden gått åt till att köra bil,städa,laga mat och diska så jag gjorde rätt väl att bo där även om det inte var det roligaste stället att bo på, med tanke på att man bor ihop med gymnasieeleverna. Men internatet är fantastiskt bra. 
har ni några frågor, tveka inte att fråga.
Annars önskar jag er lycka till och mycket nöje på utbildningen!