Dagen från H-vetet

Idag var alltså första dagen av tre provdagar och förhoppningsvis den värsta av dem. 
För i morse hade vi ingen aning om vad vi skulle göra, när,hur, eller något alls.
 
Och ska ärligheten fram så blev jag främst chockad över plocklistan av blommor som var rena grekiskan och inte latinsk grekiska som det ska vara... För mig var många blommor ett frågetecken. Då det var många namn på blommor och blomsorter som jag faktiskt inte hade hört eller sett någon gång ens under denna utbildning så man kunde omöjligt ha pluggat sig till dessa... då vi fått direktiv om att det kommer bli de vanligaste sorterna som vi haft under året.. och färg kombon ja... den fick det att klia i hjärncellerna i alla fall kände jag. 
Detta var i alla fall våran plocklista: 
 
15st nejlika farida
18st nejlika lime
20 Candy+avanlanche <------ en korsning av dessa rosor.
11st lejongap lavendel
5st millionstar <-----är tydligen en brudslöje sort
6st alstro vit
5st craspedia <-----solboll
3st celosia cerice <-----aphjärna
7st delfinium 
6st germini suri 
6st ranunkel orange
5st sollidago
3st gerbera röd
3st santini cermit 
3st santini lila
3st santini orange
3st hyp grön
2st gloriosa kort
1bunt galaxie
1bunt läder
5st poppel cinerea
1bunt salal
3st plum
1/2 texas
1/13 del av cypress
 
Sedan kan jag känna att uppgiften att göra en konstruktion (rede) på 45min från grunden... dvs, ut i skogen, hitta ris (för jag valde att göra ett björkrisrede för att jag kände mig tryggast med det),blada av och sedan få ihop en hållbar konstruktion ja... det kändes faktiskt lite knapert med tid. Men det beror ju på hur man ser det. :)
 
kl 10,00- 12,30 fick vi rycka åt oss våra blommor, vilket alla inte fick vad de skulle ha, sedan skulle vi snitta alla blommor medans vi planerade vårat blomval till respektive produkt vi fått tilldelat att göra dessa dagar. 
Och helt ärligt, när vi tog blommor kändes det som jag antar att jag skulle känna det om jag var i en armaniaffär med  90% rea. Jag ville ha det bästa och det ville ju alla andra så klart oxå. Men jag får väl vara glad att alla tänder är kvar. hujedamej....haha. där kände jag att det hade varit fint att bara gått och hämta sin hög man fick tilldelad istället och snitta dem där efter. men det sätter ju prov på att vi kan hitta oss vårat material.
 
Så jag snittade mitt material och satte det inte alls efter hur jag ville ha dem, beroende på dag. jag satte dem efter vattentemp.Sorry men mina rosor behövde det! 
Jag gjorde helt enkelt en liten lista på vad jag ska ha i vilken dekoration istället. 
 
12,30-13,00 Lunch... eller ja.. jag petade i mig lite rotfrukter. nerverna ville inte alls äta idag. 
 
13,00-15,00 fick vi göra buketten. Och efter två tragglande försök fick jag till det som jag ville ha det. 
och även om jag vet att en del av mina blommor är lite lite lite klämda och att det inte är den mest fantastiska bukett jag gjort i hela mitt liv så är jag fantastiskt nöjd! För jag klarade det utan för många fula ord och utan för många tragglande försök och med fokus. Och utan att känna mig grinfärdig som sist vi hade prov på bukett. 
Då ville jag bara hem och lägga mig i min sambos famn och gråta floder. Idag är jag utpumpad och lite frågande inför vad jag ska göra med mina blommor imorgon, vilka jag ska ha då. Men under prov tillfällena undrar jag vad det är som händer... man tappar kunskapen om spiralen, om blomfärger,nyanser, former, ja jisses det känns skönt att jag gjorde om den. 
 
15,00-16,00 beskriv teorier. då var det dax att kasta ut sin bukett till vagnen för att inte få tidsfel. 
Sedan fick vi en genomgång av vad vi ska skriva om och så var det väl bara att ta med sin bukett in igen och räkna på kalkylen... vad varje blomma kostade i inköp, vad man använt, hur lång tid det tog och sedan räkna ut ett totalpris. Och ja jag kände att det var lite meningslöst att gå ut med buketten för att gå in med den igen... Förlåt Fredrik, men det gjorde jag faktiskt :)
Men det vägdes upp med att vi fick en varsin följesedel att räkna på så vi slapp att slåss som vi fått göra tidigare när vi räknat på priser. Jag är medveten om vissa fel och missar i min teori men jag skrev det jag han under tidspress och krångel. :)
 
Sedan var det dax att gå hem och invänta morgon dagen...
Jag och Lovisa som delar pentry började på vårat slutstäd idag... och jag måste erkänna att det faktiskt var skönt att släppa tankarna på provet och blommor och morgon dagen. 
 
Nu efter lite vila och mat i magen känns allt bra och jag hoppas jag inte skrämt upp framtida elever för mycket nu... ni klarar det allt den dagen ni står här.
Och jag, jag ska googla brudbuketter och sorgdekorationer för glatta livet ikväll =) 
imorgon kanske jag kan ta ett kort på min redesbukett oxå...
 
Imorgon håller vi tummen för Freddan! 
hej på er
#1 - - Kristina:

så underligt kroppen o främst hjärnan beter sig under stress. Du kan ju allt det här o har gjort så bra konstverk. Du får intala dig att du har all tid i världen för uppgiften, Blir en fin dekoration idag ska du se till "begravningen"

Svar: haha ja jag vet inte hur hjärnan håller på och djävlas med mig idag! men men det gick bra idag oxå =) jag känner mig nöjd även idag =)
Marléne Söderström